Tatra 111 A
Jsou vánoce 2012. Moje sbírka již čítá 7 ks nákladních vozidel, ale stále chybí Tatra 111. Podávám si tedy několik inzerátů na koupi tohoto vozu. K mému velkému překvapení mi odpovídá poměrně hodně lidí a nabízí mi svoji Tatru nebo mi lidé posílají kontakty na majitele, mám kontakt na 8 jeřábů, které by mohli být na prodej.
Z nadšení, ale rychle střízlivým. Dva majitelé nechtějí prodat a téměř všichni zbylí jsou překupníci a pouze v podstatě pořádají dražbu na auto, nebo je jejich cena nesmyslná.
Naštěstí si můj inzerát přečetl i pán z Nového Bydžova a nebyl to překupník. Ihned jsem se tam vydal, Tatra vypadala velice dobře, ale byla již rezervovaná.
Absolvuji další prohlídku Tatry 111 v ZD Kadov, kterou tam již koupil překupník, auto je kompletní, ale bohužel celý pohon tvoří jedno zadní kolo, mám týden na rozmyšlenou. Naštěstí zájemce o Tatru v Novém Bydžově z koupě odstoupil a já jsem další v pořadí. S majitelem jsme se domluvili a začali řešit transport.
První termín je sobota 26.1.2013. Teploměr ukazuje -20°C. Doma vstávám v 5 hodin ráno a rozpohybuji svou V3S. Stojedenácka nejde natočit a je tedy nutné ji z podvalníku stáhnout.
Následně vyrážím do Nového Bydžova, kde jsme domluveni, že v 9 hodin přijede dopravce Tatru naložit. Bohužel ani jedna z majitelových V3S se kterou máme auto natlačit na podvalník nelze nastartovat.
Za pár minut volá i dopravce, že není možné jeho tahač nastartovat. Akce se tedy ruší a odkládá na úterý 29.1.2013.
V úterý odpoledne mám vše připravené a čekám. Bohužel celé ráno sněží, všude je spousta rozbředlého sněhu. První problém je, že tahač není schopen dojet do plánovaného místa vyložení. Vykládáme tedy Tatru uprostřed křižovatky.
Další problém je, že moje V3S není schopna téměř šestnáctitunovou Tatru na sněhu utáhnout. Po velkém úsilí popotahujeme Tatru mimo křižovatku. Jdu domů rozhýbat Tatru 148. Po pár minutách přijíždím a stočtyřicetosmička již nemá problém s tažením jeřábu. Ten ale nastává do stoupání před naší zahradou, naštěstí po uzavření diferenciálů a připnutí předku vyjíždíme postupně kopeček a jeřáb parkujeme na připravené místo.
V průběhu jara se snažím rozhýbat jak motor v nástavbě tak rozpohybovat celou Tatru. Na motor v nástavbě stačilo jedno odpoledne, ale rozhýbat celou tatru trvalo delší dobu. Bohužel v autě nějaký sběrač kovů kompletně vystříhal elektrické vedení. Natáhnul jsem jen to nejnutnější, povyměňoval jsem palivové hadice, vyčistit filtry, nádrž a tatra naskočila.
Jeřáb se mi také povedlo rozhýbat a tak ho využíváme při pokládání pražců na opěrné zdi u našeho domečku a dále pomáhá při opravách na Tatře 138.
Tatra má jeden zásadní problém a to ten, že nefunguje ruční brzda a poslední náprava. Z největší pravděpodobností bude nějak poškozena hřídel mezi prostřední a zadní nápravou. Pokud by jste někdo měl tyto náhradní díly dejte vědět, rád bych je koupil.
Parametry mé TATRY 111 A – jeřáb HSC 5 – nosnost 5 tun
Rok výroby 1955
Celková hmotnost 15 500 kg
Užitečné zatížení 4 000 kg
Pohotovostní hmotnost 11 500 kg
Max. hmotnost přívěsu 8 530 kg
Rozměry d / š /v 7800 / 2400 / 345 mm
Motor 111A- dvanáctiválec chlazený vzduchem
Zdvihový objem 14825 cm3
Výkon 180 koní / 1800 ot/min.
Pneu 11-20
Max. rychlost 61,5 km/ hod
Spotřeba paliva 36,6 l / 100 km při rychlosti 46 km/hod