web pro lidi s láskou ke starým autům

web pro lidi s láskou ke starým autům

Tatra 138 NT 4x4

jsem měl ve sbírce několik Pragovek, stále mě něco táhne k Tatře. Bohužel stojedenáctka zatím nevychází a tak stále pokukuji po něčem novějším. Již před delší dobou jsem se byl podívat vojenský valník Tatra 138, ale jak již to tak bývá v té době jsem měl nabídku na stojedenáctku a nechal jsem ho utéct.

Našel jsem Tatru 138 NT 4x4, prodávali ji v bazaru u Hradce Králové, ale moc se mi nelíbila ( je hodně pobitá a chybí část nástavby ) a tak jsem stále vyčkával. Bohužel se za téměř rok nenaskytla jiná příležitost a tuto Tatru chtěl někdo koupit na Trucktrial a tak jsem již dále nečekal a Tatru koupil (leden 2012).

V době kdy jsem koupil moji Tatru byla na prodej i jiná v perfektním stavu a tomu i odpovídala cena (150 tis. Kč), ale asi bych si nikdy nevážil auta, které bych sám nezachránil. Snad se mým rozhodnutím zachrání o jeden kus víc.

Renovace:

V průběhu roku 2012 se mi daří zajistit většinu náhradních dílů, které budou třeba na renovaci.

 Z Horních Počernic mám kompletní rám a držák rezervy z jiné Tatry 138 NT 4x4. Velkou náhodou se mi podařilo koupit zcela nové přední blatníky a to za úplný pakatel 1500Kč.

Sehnal jsem i velice slušnou kapotu a to z Tatravrakoviště v Letech u Písku. Posledním co je v hodně špatném stavu jsou dveře a ty jsem objevil u Žďáru nad Sázavou. Jsou stotřicetosmičkové, ale použitelné jsou pouze ty levé, pravé jsou totálně shnilé. Kupuji tedy pouze levé.

Vše bylo tedy připraveno k renovaci, ale Tatra 138 byla zaparkována na suchém místě a relativně provozuschopná a tak měli dostat přednost ostatní auta.

Člověk míní a osud mění.

Je březen 2013 a kontaktuje mě jiný sběratel s tím, že se dozvěděl, že jsem koupil v Horních Počernicích rám na tahač a zda bych ho neprodal. Slovo dalo slovo a já jsem mu nechal ten svůj původní rám. Vyměnil jsem ho za původní koženkové sedačky a spoustu věcí na Tatru 805.

Tatra mi najednou stála uprostřed dvora bez rámu a já se rozhodl, že tedy nakonec dostane přednost před ostatními.

Kompletně jsem ji odstrojil a s Bohunkou jsme se pustili do broušení a pískování kabiny. Kabinu jsem vyvařil a co bylo možné vyklepal a v průběhu července jsem začal kytovat a brousit. Bohunka při tom brousila dveře, blatníky, kapotu atd.

Stále mi chyběli pravé dveře a tak nezbylo než upravit stočtyřicetosmičkové. Vyřízl jsem kapsu pod klikou a nahradil ji rovným plechem, pouze bylo nutné vyklepat profil pod klikou, no snad se mi to povedlo.

Tatru jsem nastěhoval do garáže a ve volných chvílích než vytvrdl tmel tak jsem postupně vyměňoval hadice, manžety a kompletně zkontroloval a vyčistil brzdy.

Koncem července jsem celou kabinu, motor a páteř nastříkal modrou barvou. V srpnu a září Bohunka postupně brousí všechny ostatní díly. Já je postupně vyvařuji, tmelím a stříkám.

Koncem října začínáme Tatru strojit, pomocí stojedenáctky jsme položily rám, držák rezervy a točnici. Všechny těžké díly jsou již na místě a tak se již veškerá práce bude odehrávat pouze v garáži. Ještě zjišťuji, že jsem zapomněl zrenovovat některé drobnosti, jako jsou držáky kapoty, držák kanystrů a po tom co jsem zaparkoval Tatru do garáže jsem si všiml, že mi utíká vzduch, oblezl jsem tedy auto a našel nepatrnou dírečku ve vzduchojemu na pravé straně. Nezbylo nic jiného, než vzduchojem demontovat a sehnat jiný.

Další prací co s Bohunou děláme je ušití stropu a jeho natažení, jelikož jsem to nikdy nedělal, trvá nám tato práce tak deset hodin. Další ne úplně hezkou prací je zasklení oken. Sehnal jsem velice zahovalá a nepoškrábaná přední okna ze stočtyřicetosmičky, ale s velkým překvapením zjišťuji, že okna jsou asi o 5 mm vyšší , a že je do své kabiny nedostanu. Nezbývá tedy než namontovat původní.

V průběhu prosince montuji blatníky (přední i zadní), kapotu a všechny doplňky. Poslední větší akce je elektrika. Je téměř půlka ledna a mě se již povedlo zapojit téměř veškeré „spotřebiče“. Poslední s čím bojuji je dobíjení. Vyměnil jsem již dvě relátka a kompletně rozebral, proměřil a vyčistil dynamo, tak snad to již bude fungovat.

V lednu 2014 jsme pověsili a ustrojili dveře, udělali pryžové koberce do kabiny, namotovali sedačky, zrcátka a spoustu drobností a tatra je hotová.