Tatra 148 S3
Na začátku roku 2012 jsem koupil Tatru 138 . Při jejím hledání jsem narazil na skutečnost, že se v podstatě dá v tuto dobu za cenu šrotu koupit slušná Tatra 148. Rozhodli jsme se, že opět rozšíříme sbírku.
Začal jsem tedy pátrat, chtěli jsme s ženou Tatru 148 S1 – Dempra, ale bohužel tato auta jsou stále velice vyhledávána na práci a když už se jí někdo zbavuje, tak je drahá nebo to je totální šrot.
Objel jsem tedy pár aut demprů i třístranek s cenami mezi 50 a 70tisíci korunami a byl to všechno šrot. Až jsem jednou narazil na starší inzerát na Tatru u Zruče nad Sázavou. Byl konec května a při jedné služební cestě jsem se tam vyrazil podívat.
Tatra na první pohled nevypadala nic moc, opršelá, pošlapaná kapota atd, ale při bližším ohledání už vypadala mnohem lépe. Původní majitel ji před lety koupil od armády a moc s ní toho nenajezdil, původně byla jako záloha k Tatře se kterou podnikal a ze které je můj technický průkaz. Když jsem ji kupoval bylo na tachometru něco přes 10 000 km a téměř nikdy nejezdila pod bagrem, čemu nasvědčovaly nezničené bočnice a čelo.
Dohodli jsme se tedy, že ji vezmu. Bylo třeba vyřešit transport. Na Tatře byla bohužel totálně sjetá kola a hlavně každé jiné a tak jsem kouknul do inzerátů a koupil za 3500Kč šest zánovních terénních kol ze Škody 706 RT - kropička, kterou majitel dal do šrotu. Doma jsem to přezul na tatrovácké disky a s ženou a bráchou jsme vyrazili pro Tatru. První pokus nevyšel, Tatru jsme přezuli a po delší době nastartovali (chytla na otočení), ale nějak jsme se špatně dohodli s majitel na vyzvednutí převozních SPZ.
Na druhý pokus vše klaplo, Tatra bez problémů dojela do Sedmihorek.
Posléze jsem vyrazil na STK, to už taková pohádka nebyla. Emisemi prošla bez ztráty kytičky, ale na válcích se zjistilo, že nebrzdí ani jedno kolo na pravé straně vzadu a ještě byl problém s tím jak vypadá (vytržené dveře, nabouraný přední pravý blatník, staré odrazky …)
Technickou jsem tedy neudělal. Doma jsem rozdělal obě kola a zjistil, že někdo armádě místo vazelíny naplnil hlavu kola olejem, který samozřejmě vytekl do obložení. Vše jsem omyl, osekal nové obložení a taťka nanýtoval nové. Když už jsme byli v těch opravách vyměnil jsem vytržené dveře u řidiče, vyklepal blatník a vyvařil podběhy, polít barvou, ale musela Tatru moje manželka. Jelikož jsem při vyváření neměl tolik rukou, občas jsem nabodoval plech bez kukly a dostal zánět spojivek a týden neviděl.
Od srpna do září 2012 jsme doma předělávali celý dvůr a tak Tatřička navozila již několik set tun materiálu a to bez jediného problému.
Parametry mé TATRY 148 S3 (v technickém průkazu, který jsem k Tatře dostal)
Rok výroby 1973
Celková hmotnost 22 000 kg
Užitečné zatížení 10 700 kg – silnice, 14 940 kg mimo veřejné komunikace
Pohotovostní hmotnost 11 060 kg
Max. hmotnost přívěsu 16 000 kg
Rozměry d / š /v 7295 / 2500 / 2750 mm
Motor T-2-928-1- osmiválec chlazený vzduchem
Zdvihový objem 12666 cm3
Výkon 155,9 kW / 2000 ot/min.
Pneu 11-20
Max. rychlost 71 km/ hod
Spotřeba paliva 31,5 l / 100 km při rychlosti 50 km/hod